opwegmetmijnbackpack.reismee.nl

Musthaves voor backpackers

Je hebt besloten dat je wilt gaan reizen. Je paspoort en visum zijn geregeld en je hebt misschien je baan opgezegd. Een paar dagen voor vertrek zal je er dan toch aan moeten geloven: het inpakken van je koffer. En dat kan nog best een uitdaging zijn. Wat neem je mee en dat niet? Je mag 30 kg meenemen maar dat zal ik je ten zeerste afraden! Vooral als je een backpack draagt. Een veel gehoorde zin is: 'Als je je paspoort, visum, telefoon, geld/creditcard (je kunt niet overal met je pinpas betalen) en eventueel medicijnen hebt dan heb je genoeg, de rest kan je kopen.' En die dingen zijn ook het meest belangrijke om mee te nemen, (als je die thuis laat ben je wel een oelewapper). En als je alleen dat mee wilt nemen ben je nu klaar met lezen van dit artikel.



Aha, blijkbaar wil je toch iets meer mee nemen dan alleen die paar dingen. Best verstandig vind ik zelf. Maar wat is nu echt handig om mee te nemen? Er staan op internet genoeg complete inpaklijsten van spijkerbroek tot tandenborstel dus daar ga ik niet aan beginnen. Maar ik wil wel delen welke spullen voor mij echt essentieel zijn. Spullen waarvan ik regelmatig dacht: 'dit is super handig! Dat moet iedereen weten!' Dus bij deze:

1. Reishanddoeken. Wegen niks, zitten in eigen verpakking dus nemen bijna geen plek in. Drogen super snel wat heel fijn is. Meestal na het douchen spoelde ik mijn handdoek om onder het hete water, beetje zeep er bij en uitspoelen. Over het bed in het hostel of buiten aan de waslijn hangen en eind van de dag is die weer droog.

2. Wereldstekker.Tip: Zoek van tevoren even op welke stekker ze in het land waar je naar toe gaat gebruiken. Ik had er namelijk 4 bij me en niet een was van Australië. Mocht je dus geen stekker hebben, in de stad worden ze verkocht. Ik heb de mijne in Sydney gekocht. Handigst als je een stekker hebt waar je zowel je laptop (ook onmisbaar) als je telefoon aan kunt opladen.

3. Powerbank.Dit is zo mega handig en zo onmisbaar! Mijn telefoon loopt gewoon leeg waar ik bij sta. 's Ochtends is het 100% en een paar uur later is hij al voor de helft leeg. Heel irritant. Vooral als je een hele dag weg bent. Als je een volledig opgeladen powerbank bij je hebt kun je in ieder geval even vooruit. Of, als in de kamer van je hostel alle stopcontacten in gebruik zijn kun je in ieder geval met je powerbank opladen.

4. Stoffen short voor dames.Echt, ik woon er nog net niet in! Ideaal als je 's nachts naar de wc moet en niet in je ondergoed over de gangen van je hostel wilt lopen. Ik draag het ook als ik opsta en geen zin heb om mij aan te kleden. Short en een t-shirt aan en je bent aangekleed. Soms gebruik ik het ook als pyjamabroekje maar dat gebeurd zelden. Voordeel vind ik ook in tegenstelling tot een short van spijkerstof dat je er langer in past mocht je gewicht veranderen omdat de band elastisch is. En daarbij is het ook lekker luchtig.

5. Oordopjes.Zowel tegen snurkende kamergenoten als die oordopjes om muziek te luisteren. Als ik iets vervelend vind is het om verplicht mee te moeten luisteren met de muziek van een ander. Of als ik een Nederlandse serie kijk dan vind ik het voor mijn gastgezin vervelend als ze geluiden horen waar ze niks van verstaan. Oordopjes in en niemand heeft er last van. Voor de zekerheid had ik er 3 mee genomen waarvan 1 al kapot zijn.

6. Extra lange oplader.Handig als je in een hostel in boven slaapt en het stopcontact te ver van je bed vandaan is. Sowieso heb je minder snel kans dat je hem kwijt raakt dan een korte kabel.

7. Foto's of filmpjes van thuis.Vinden mensen vaak leuk om te zien.

8. Kennis over Nederland.Mensen hier zijn benieuwd hoe dingen in Nederland gaan: Wat is jullie volkslied, hebben jullie een koning of president, wat is typisch Nederlands eten, hoe gaat een bruiloft in Nederland, wat is de maximum snelheid, hoeveel betaal je voor te hard rijden? Etc. Het is nu niet van levensbelang maar wel handig als je op een paar vragen antwoord kunt geven.

9. Temperatuur.Kijk van tevoren op internet welke temperatuur het in het land waar je naar toe reist is op het moment dat je er bent. Bij Australië denk je misschien aan zon, warm en alleen maar korte kleding. Maar het kan hier ook gewoon koud zijn. Ligt aan de plek waar je woont. Ik woon in Victoria en daar verschilt het per dag. Gisteren 32 graden en zon. Vandaag 25 graden, bewolkt en regen.
Ik had 1 vest met rits meegenomen en daar 3 weken bijna in gewoond. Vooral in hostels met de airco aan kan het echt koud zijn. Uiteindelijk bij de opshop (kringloopwinkel hier) een 'nieuwe' gekocht.

10. Voor de dames: inlegkruisjes en de (prik)pil.Dat laatste beslis je natuurlijk zelf of je dat echt wilt. Maar ik vind het zelf wel fijn dat ik het zelf in de gaten kan houden. 's Ochtends wakker worden in een vreemd bed en merken dat je die nacht ongesteld bent geworden wilt toch niemand? Inlegkruisjes zijn handig als je niet overal je ondergoed kunt wassen en je je ondergoed zo toch nog enigszins 'schoon' houd.

11. E-reader.Maar als je dat niet hebt kun je natuurlijk ook gewone boeken meenemen. Het weegt alleen wat meer. Ik vind het fijn om af en toe even te ontspannen en een boek of tijdschrift te lezen.

Ik dacht, hoe meer tips hoe beter. En omdat er overal in Australië Nederlanders zitten heb ik op de facebookpagina 'Dutchies in Australia' (al lid van?) gevraagd wat zij echt onmisbaar vinden. Sommige tips kan ik mij in vinden en andere zijn voor mij niet van belang. Maar misschien voor jou wel.

1. Babydoekjes.Handig om in de outback jezelf op te frissen, je make-up te verwijderen of snel iets schoon te maken.

2. Verlengsnoer.Kun je in 1 keer meerdere apparaten opladen. Handig in hostels.

3. Shampoobars.Dit zijn kleine zeepjes waar je dus je haar mee kunt wassen. Ik heb ze zelf niet maar hoor er wel goede verhalen over. Nemen weinig plek in en je doet er heel lang mee.

4. Genoeg geheugen op je telefoon of camera.Wat genoeg is, dat weet ik niet. Maar ik weet wel dat het heel vervelend is als je geheugen vol is en je dus foto's moet verwijderen.

5. Gezichtsbescherming tegen vliegen.Heb ik zelf nog niet gemist of nodig gehad, maar het schijnt dat je in sommige gebieden de hele dag vliegen kunt inslikken.. eetsmakelijk!

6. Raboscanner.Als je lid bent van de Rabobank en geld over wilt maken.

7. Zaklamp.Handig als je midden in de nacht je bed uit moet en je kamergenoten niet wilt storen. Of als je een nachtje op outback gaat in de rimboe. Best handig als je dan dieren kunt zien.

8. Afsluitbare zakjes.Heb ik zelf niet maar wel gezien bij iemand anders en zo handig. Hoef je niet heel je tas door te zoeken waar je nu ook alweer die usb-stick hebt gelaten. Ook afsluitbare zakjes met kleine flesjes zeep of tandpasta voor in het vliegtuig is ideaal.

9. Zakmes.Kun je voor verschillende doeleinden gebruiken. Niet vergeten op het vliegveld om in je ruimbagage te stoppen, anders bestaat de kans dat je hem kunt inleveren.

10. USBstick.Een die in je telefoon kan en waar een SD-kaart in kan, zodat je foto's van een camera of actioncam kunt back-uppen via je telefoon.

11. Overige tips:hangslotjes, deet tegen de muggen, reisdocumenten (incl. kopieën), internationaal rijbewijs (heb ik niet en hier in Victoria ook niet nodig, maar als je het kunt regelen in Nederland zou ik het zeker doen) en veel geld. Sowieso moet je minimaal 3200 euro op je rekening hebben en dat is niet overbodig.

Bedenk wat je wilt gaan doen. Wil je een jaar lang bij een gezin als au-pair werken dan kun je vaak van hun spullen gebruik maken. Wil je het hele land rondreizen in een camper dan heb je wel wat meer nodig. Maar zoals alles kun je dat ook op internet vinden. Of over kopen van iemand anders.

Dit waren de tips. Meer dan genoeg als je het mij vraagt. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee en kijk welke voor jou van toepassing kunnen zijn. En, uiteindelijk kun je bijna alles inderdaad ook gewoon kopen. Mocht je dus toch iets vergeten dan betekent dat niet gelijk het einde van je reis. En hoe minder je bij je hebt, des te minder je mee hoeft te slepen. Wat ook weer een voordeel is. Het belangrijkste is uiteindelijk: Geniet van de voorbereidingen en relax.

Liefs,

Charlotte

Reacties

Reacties

Aliceleipoldt@gmail.com

Handige tips Charlotte

Aliceleipoldt@gmail.com

Volg je en vindt je verhalen geweldig .
Fijn dat al alles goed met je gaat.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!