opwegmetmijnbackpack.reismee.nl

Wist je dat...?

Vanochtend van Nieuw-Zeeland naar Australië gevlogen, nu wachten op het vliegveld en dan met een overstap in Dubai naar huis. Daarom nu nog een aantal ‘wist je dat’ over Australië en Nieuw-Zeeland:

Wist je dat...

1. Nieuw-Zeeland 8 keer groter is dan Nederland?
  2. Er maar 4 miljoen mensen in Nieuw-Zeeland wonen?
  3. Er meer schapen dan mensen wonen? (In Nederland wonen overigens meer fietsen dan mensen.)
  4. Wellington de hoofdstad van Nieuw-Zeeland is?
  5. Auckland de grootste is stad met 1,4 miljoen inwoners?
  6. Australië en Nieuw-Zeeland dezelfde koningin hebben? Queen Elizabeth II
  7. Fietsen in beide landen gewoon op de grote weg word gedaan? Geen fietspaden. Gewoon aan de kant van de weg. Want een vluchtstrook zie je ook niet veel. Klein detail: er zijn bijna geen snelwegen zoals in Nederland, voornamelijk N wegen dus dan valt het weer mee.
  8. Het dragen van een helm verplicht is? Uitleg is denk ik niet nodig in een land met bergen.
  9. Australiërs geen stemrecht maar plicht hebben? Niet stemmen levert je een boete op van $500,00 (€300,00). Wel heeft men een hele week de tijd om te stemmen, dus geen excuus dat je die dag niet kon. Hoe dit in N-Z is weet ik niet.
  10. Canberra de hoofdstad van Australië is? De reden: Melbourne en Sydney wilden het beide zijn. Sydney was er eerder maar Melbourne had het goud. Toen is er gekozen voor een stad precies ertussenin.

En welke wist je dat wist je nog niet?

Liefs,

Charlotte

Ma Anneke

Alle 10 niet :-) weer wat wijzer geworden.

Liesbeth

Van de stemplicht wist ik niet..
En het ontbreken van fietspaden ook niet..
Verder wel.. maar dat was ik al weer vergeten..