opwegmetmijnbackpack.reismee.nl

Nieuw-Zeeland

Kia ora! (kjora)

Misschien denk je nu? In welk land is zij nu beland? Nou, nog steeds in Nieuw-Zeeland. Op dit moment van schrijven zit ik in mijn allerlaatste hostel in Nieuw-Zeeland. Christchurch om precies te zijn. Kia Ora is een groet in het Maori. De taal van de oorspronkelijke bewoners van het land. Letterlijk betekent het wees gezond.
Nieuw-Zeeland is really amazing! 3 weken was ik in dit waanzinnig mooie land waar ik met de Straybus rondreisde van Auckland (noord-eiland) naar Christchurch (zuid eiland)

Stray is naast Kiwi experience 1 van de busmaatschappijen in Nieuw-Zeeland. Het is een hop on hop off bus. Je boekt een buspas (verschillende opties mogelijk) en op de app zie je alle locaties waar de bus stopt. Je boekt een bus op de app en de chauffeur brengt je naar de volgende accommodatie. Waar de chauffeur ook overnacht met de bus. Daar kun je kiezen of je 1, 2 of meerdere nachten blijft. Na die aantal nachten reserveer je weer een plekje in de bus die je weer naar de volgende plek brengt. De chauffeur blijft meestal 1 of 2 nachten, het kan dus zijn dat je een hele periode dezelfde chauffeur hebt maar het kan ook dat je steeds een andere hebt. Afhankelijk van hoelang je ergens blijft. Maar omdat de meeste mensen meerdere dagen ergens blijven ontmoet je tijdens de reis steeds nieuwe mensen.
Ook worden er per plaats activiteiten aangeboden die je kunt doen. Denk aan, de set van de hobbiton bezoeken, verschillende hikes, raften, paardrijden, helikoptervluchten. Super gaaf! De chauffeurs leggen onderweg ook best veel uit over de omgeving en als je vragen hebt kun je altijd bij hen terecht. Ideale manier van reizen als je niet alleen wilt reizen, op een simpele manier mensen wilt leren kennen en op de mooie en bijzondere plekjes wilt komen. Wat mij betreft dikke aanrader!

Ik weet niet hoe vaak ik het heb gezegd, maar ik blijf het zeggen: Nieuw-Zeeland is echt echt fantastisch! Ik zei al elke keer dat Tasmanië zo mooi is, en dat is het ook zeker. Maar Nieuw-Zeeland is zoveel meer. Ik kon het me nooit voorstellen als mensen dat zeiden maar het is gewoon echt waar. Het is gewoon jammer dat het zo ver weg is en je niet even hier naar toe kunt voor 2 weken zomervakantie.

3 weken is eigenlijk echt te kort. Tijd is echt omgevlogen. Het begon 3 weken geleden in Auckland in het noorden. Auckland is de grootste stad van N-Z met 1,4 miljoen inwoners. Voor mij, en iedereen die ik heb gesproken niks bijzonders dus snel weg. Daarna reden we naar Hahei waar een rots is waar een scene van Narnia is opgenomen: https://www.youtube.com/watch?v=eUlVUvffXwk&t=16s). We zijn bij een Moari stam geweest (oorspronkelijke inwoners van N-Z), ik deed de tongariro crossing, 20 km walk, 6 uur over berglandschap waar ook Lord of the Rings is opgenomen. Sliep 1 nachtje in de hoofdstad Wellington om vervolgens met de Ferry naar zuid-eiland te varen. We reden dankzij een ingestorte brug bij Frans Joseph 12 uur i.p.v. 5 uur naar de volgende locatie. Maar hé, het is Nieuw-Zeeland dus wat maakt het uit. Elk uitzicht is een feestje. En ik vloog boven Mount Cook (hoogste berg van Nieuw-Zeeland). Als het mogelijk is zou ik hier absoluut nog een keer terug komen. Alleen, dan wel met een hele grote berg geld. Want men wat is het hier duur. Dat was dan ook de enige tegenvaller hier.

Nu laatste nachtje in Nieuw-Zeeland en morgen weer terug naar huis.

Reacties

Reacties

grasnie

Goeie reis terug... en WELKOM thuis!!

Liesbeth

Goeie reis naar huis..
Tot ziens...

Duncan

Leuk om van een afstand al je belevingen te hebben kunnen meemaken (lezen) goeie reis terug en welkom in ons mooie frisse platte tulpenlandje ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!