opwegmetmijnbackpack.reismee.nl

Great ocean road

Een van de populairste tours die gedaan moet hebben als je in het zuiden bent is de Great Ocean road. Deze road is een weg langs de zuidkust van Australië. De weg van meer dan 240 kilometer ligt tussen de steden Torquay (aan de oostkant) en Warrnambool (aan de westkant), beide in de staat Victoria. (Wikipedia).

Dag 1 maandagochtend
Omdat ik eind van de week naar Tasmanië zou vertrekken wilde ik voor vertrek nog heel graag deze tour doen. Er zijn verschillende tours te vinden op internet en na enig speurwerk kwam ik uit bij een superfijne tour.
We vertrokken maandagochtend vanuit St. Kilda in Melbourne. Na enige kilometers kwamen we aan bij het beginpunt van de road. Goed te herkennen aan het grote bord en de vele toeristen. Dus nadat wij ons ook als toeristen hadden gedragen gingen we weer verder. Op naar de volgende stop. Enige tijd later stopten we bij een park in de bergen om wat wildlife te spotten. (Lees koala's) Het voordeel van toeristen is dat overal waar Koala's zijn, daar zijn toeristen. Het enige wat je dus hoeft te doen is op zoek te gaan naar toeristen met een camera naar boven gericht. Even zoeken en je hebt een Koala gevonden. Helaas zitten ze vaak wel hoog in de boom zodat je goed moet inzoomen om hem enigzins mooi op de foto te krijgen. Nadat we allemaal een of meerdere Koala's op de foto hadden gekregen gingen we weer verder.

Twelve Apostles
Eindstop van dag 1 was een hostel in Apollo Bay. Eenvoudig maar fijn hostel waar we 1 nacht verbleven. De volgende ochtend vertrokken we naar Warrambool, het eindpunt van de toer. Officeel maar 3 uurtjes rijden maar omdat je overal stopt onderweg duurt het wat langer. Eerste stop waren de twelve apostles. De vraag is waarom ze de twelve heten. Het waren het officieel 9 en in 2005 is er 1 door de altijd beukende golven ingestort. Maar desalniettemin is het wel prachtig om te bekijken. Vonden wij en de vele toeristen (lees: Aziaten) met hun camera's met ons. Na weer eindelijk geklik, inzoomen en selfies was het weer tijd om verder te gaan.

Back on track
Kronkelwegen, fantastisch uitzicht over de oceaan en verschillende stops volgden. Diepe ravijnen en grote rotsblokken. Een bekende is de London Bridge. Deze rots in de oceaan zat eerst vast aan het land maar door de golven die er steeds tegenaan beukten stortte in 1990 een deel daarvan in waardoor het nu niet meer aan het land vastzit. Weer foto's maken en genieten van het eindeloze uitzicht over de oceaan. Dat is echt zo mooi! Op dat moment besefte ik weer hoe mooi God alles heeft gemaakt. Het lied oceans van Hillsong zat ook bijna de hele tijd in mijn hoofd 'When oceans rise, my soul will rest in You alone. For I am Yours, and You are mine.'

Hostel 2 Warrnambool
Eind van de middag kwamen we aan in Warrnambool wat ook het eind van de road was. We verbleven weer in een simpel maar leuk hostel waar we samen macaroni aten, wijntje dronken en spelletjes speelden. Op tijd naar bed omdat we de volgende morgen een echte kangoeroe in het wild wilden zien. Dus we reden naar een natuurpark paar kilometer verder en het zoeken kon beginnen. Het kost wat energie om zo'n berg om te klimmen maar dan heb je wel een fantastisch uitzicht. En als beloning stond een paar meter voor ons een Wallaby te poseren. Weer de telefoons er bij (wat is het toch fijn dat er een camera op zit) en klikken.
Nadat we weer de berg af waren en weer verder waren zagen we een emoe lopen. De emoe is na de struisvogel de grootste nog levende vogelsoort en de grootste van Australië.Weer foto's en de terugweg kon beginnen.

Terug naar Melbourne
De terugweg verliep via dezelfde route als op de heenweg en een stuk sneller. Omdat we met een kleine groep waren overlegden we met elkaar of we ergens wilden stoppen of niet. Waar we er op de heenweg 2 dagen over deden, deden we het op de terugweg in 7 uur, inclusief pauze bij de twelve apostles. Terug is Melbourne zit je gelijk weer in de chaos en drukte. Een wereld van verschil in een paar uur tijd.
Om 6 uur kwamen we weer aan bij het beginpunt. Afscheid genomen van elkaar en terug naar het hostel. Ik bofte dat ik maar een paar meter hoefde te lopen en weer terug was in het hostel waar ik daarvoor ook had geslapen. Zo'n fijn hostel Habitat_HQ! Ik kwam binnen en gelijk: Hi are you back again? How was the great ocean road? Super fijn. Dus als je ooooooit in St. Kilda Melbourne bent. Ga dan daar slapen.

Onvergetelijk
En zo waren de 3 dagen alweer voorbij. Ik heb er enorm van genoten en zal het iedereen die in de buurt is het echt aanraden. Hele fijne mensen ontmoet, goede gesprekken gehad, genoten van het uitzicht en de natuur. Deze 3 dagen staan zeker wel op mijn hoogtepuntenlijstje van Australië.

Liefs, Charlotte

Sabina

Fijn dat je er zo van heb genoten

grasnie

Tof dat je dit allemaal doet joh. Ik heb al een stel mooie foto's van je voorbij zien komen zo hier en daar van die onvergetelijke tour. Dankjewel dat ik een beetje mag mee genieten van je belevenissen.
Liefs
Grada?