opwegmetmijnbackpack.reismee.nl

De voor- en nadelen van alleen wonen

'Ga je dan helemaal alleen?' Is een vraag die regelmatig wordt gesteld. En ja ik ga alleen. En nee ik vind dat echt niet eng. Sterker nog, ik vind het ideaal om alleen te gaan en zelf te beslissen wat ik wel en niet wil doen en met niemand rekening te hoeven houden. Dat geldt niet alleen voor een reis maar ook nu ik dit thuis, alleen op de bank typ. Misschien is dit allemaal onbekend terrein en heb je er nooit bij stilgestaan.

Of je nu alleen woont omdat je de juiste partner nog niet hebt gevonden, gescheiden of weduw(e)(naar) bent of dat jij en je partner om wat voor reden dan ook niet onder 1 dak wonen, deze punten ga je vast en zeker herkennen.

Thuis
De een geniet ervan om thuis te komen in een stil huis na een drukke dag. Geen legoblokjes waar je over struikelt als je binnenkomt. Maar voor de ander kan het ook heel stil zijn. Niemand die (meer) vraagt: 'hoe was je dag?' Of iemand die naar je luistert. Stilte kan soms ook te stil worden. Ander voordeel is dat je zelf kan bepalen hoe je de inrichting van je huis doet. Wil jij jaren 50 inrichting? Niemand die er wat van kan zeggen. Maar aan de andere kant als je geen keuzes kan maken (zoals ik) kan het lastig zijn als er niet iemand is die de knopen doorhakt. Zo heeft alleen zijn allemaal voor en nadelen. Wil je 3 programma's tegelijkertijd kijken? Lekker doen. 7 avonden in de week weg, spontaan langer op visite blijven, of een rondje fietsen? Niemand die klaagt. Je bent een stuk flexibeler omdat je met niemand rekening hoeft te houden. Maar aan de andere kant, die (af)was die er stond toen je de deur uit ging stond er bij thuiskomst nog steeds. Alle huishoudelijke taken moet je zelf doen, anders gebeurd het niet. Of wat alleenstaande ouders vast zullen herkennen: 'Je moet er altijd uit 's nachts en altijd oppas regelen als je een avondje uit wilt. Alle keuzes die te maken hebben met de opvoeding moet je alleen nemen.'

Uitstapjes
Efteling, dierentuin, musical of concerten. Ik hou er van! Maar ook iets waar je als je alleen woont mee te maken krijgt en niet zo leuk is. Je moet zelf aan vriend(inn)en vragen of ze mee willen. Zo niet, dan kan je of alleen of niet gaan. Hetzelfde heb je met vakantie. Ik ben dol op kamperen. Vouwwagen, campinglife in de zon in Frankrijk bijvoorbeeld. Maar om nu in je eentje 2 weken in een vouwwagen te bivakkeren... Tja dat doe je ook niet. Ik krijg regelmatig ook de vraag hoe ik zo'n backpack reis kan betalen. Het antwoord is simpel: Omdat ik veel werk en weinig dagjes of avondjes uit ga en zuinig leef kan ik veel sparen en dat dus doen.

Feestdagen
Met name rond de kerstdagen en oud en nieuw herken ik deze: De meeste mensen vieren 1e en 2e kerstdag met de (schoon)familie of vrienden. Vorig jaar vierden wij zelf kerst op de 24e omdat mijn moeder 1e kerstdag en mijn vader 2e kerstdag moest werken. Wat dus betekende dat ik de feestdagen zelf alleen zou zijn. En eerlijk gezegd zag ik daar best wel tegen op. Normaal heb ik daar nooit last van maar met kerst vind ik dat echt super saai. Gelukkig kwam zeer spontaan (die kerstochtend na de kerkdienst pas afgesproken) iemand op visite die ook alleen thuis was en hebben we de middag en avond gevuld met All you need is love kerstspecial. Schrijf ik dit op om zielig te zijn? Absoluut niet! Ik klaag niet en kan me prima vermaken. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je écht niemand (meer) hebt kerst heel eenzaam kan zijn. Hetzelfde geldt soms met oudejaarsavond. Ik hou van gezelligheid met mensen om me heen. Vooral met oudejaarsavond moet je niet alleen zijn vind ik. Behalve als je dat zelf wilt natuurlijk. Gelukkig heb ik vele oudejaarsavonden in het gezelschap van anderen gevierd maar ook een aantal thuis alleen op de bank. En dat is dan echt alleen en niks aan. En ik ben nou niet zo'n type dat zichzelf ergens gaat uitnodigen. Dat vind ik dan weer zo raar staan.

Waarschijnlijk denk je nu nog lang niet aan de decembermaand. Maar denk er tegen die tijd eens aan: wie ken je die dan echt alleen is? Een vriend, familielid? En denk er eens over na of je hem of haar wilt uitnodigen om bij je langs te komen en samen oud en nieuw te vieren. Je maakt de ander er blij mee en daardoor hopelijk jezelf ook.

Vragen en opmerkingen
Dan zijn er ook nog de vele vragen en opmerkingen die je altijd gesteld krijgt. En, misschien niet zo positief om te zeggen, maar als ik eerlijk ben vind ik die bijna allemaal echt heel vervelend om te krijgen.

1. Heb je al een vriend? Ja die heb ik zeker. Maar niet zoals jij bedoelt. En, betekent het als je nog niet officieel verkering hebt dat je dan zielig bent of er iets ontbreekt? Dat je pas echt gelukkig kan zijn en er echt bij hoort als je een man of vrouw naast je hebt staan?

2. Dat komt vanzelf; je bent zo leuk. Ik ken genoeg mensen die ook heel leuk zijn en heel alleen. En zeg je 'dat komt vanzelf' ook tegen iemand die nog geen kinderen heeft?

3. Misschien kom je straks wel terug met een Australiër! Oké deze zegt echt bijna iedereen en is echt de nummer 1 reactie die ik niet leuk vind om te horen.

4. Ga eens meer uit, of op een datingsite. Waarom zou ik dat doen als ik daar niet van hou en niet op zoek ben?

5. Je moet niet zo kieskeurig zijn. Ik ben niet kieskeurig, ik ben tevreden met wat ik heb en kom niks te kort.

Hoe goed bedoelt die vragen en opmerkingen misschien ook zijn, ze kunnen ook heel negatief en kwetsend zijn voor de mensen tegen wie je het zegt. Mensen kunnen het gevoel krijgen dat je pas meetelt als je officieel een partner hebt, jaar of wat later getrouwd bent en aantal kinderen hebt. Misschien wilt de ander niet vertellen hoe zijn of haar liefdesleven in elkaar zit.
Ik hoorde een keer op de radio dat bijvoorbeeld sommige mensen niet eerlijk durven te zeggen waarom ze geen vriend(in) hebben, omdat ze op iemand van hetzelfde geslacht vallen en weten dat als dat uitkomt ze door bepaalde mensen verstoten zullen worden. (Voor de duidelijkheid, dit geld niet voor mij mocht je dat misschien denken).
Dus hoe goed bedoelt misschien ook, zeg of vraag het gewoon niet. Zodra die ander wilt vertellen of hij of zij een relatie heeft zal hij of zij dat vast wel vanzelf doen wanneer hij of zij dat zelf wilt.


En wat vind jij het grootste voor- en nadeel aan alleen wonen, alleen zijn?

Reacties

Reacties

Carla T

Wat kan je toch heerlijk schrijven!! Je kan wanneer je terug bent misschien sel een boek schrijven. Ik ben de eerste die het koopt!

Charlotte Akershoek

Bedankt voor het compliment :). Heeft 6 jaar geleden ook een lerares tegen me gezegd: 'als jij ooit een boek gaat schrijven moet je het even zeggen want je verslagen lezen zo lekker :)'.
Ik heb alleen weinig fantasie en een boek schrijven is toch wel meer dan letters typen. Maar wie weet.. Ik hou het in mijn achterhoofd. En dan laat ik het je wel weten ;).

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!