opwegmetmijnbackpack.reismee.nl

Keuzes, keuzes, keuzes

Keuzes maken.
Als ik iets lastig vind is dat het wel. Hoe weet je welke keuze de juiste is? Dit kan in een winkel zijn: ga ik wel of niet voor die nieuwe jurk? Partnerkeuze of keuze voor een opleiding. Ik ben iemand die meestal heel lang nadenkt. Eerst alle obstakels overzien en daarna knoop doorhakken. Ook laat ik me best beïnvloeden door de mening van anderen. Daardoor heb ik een aantal keuzes (nog) niet durven maken.

Mijn backpack avontuur staat vol met keuzes. Ga ik wel of niet? Waarheen? Wanneer? Hoelang? Wat ga ik doen? Allemaal keuzes die ík moet maken. Een ander doet het niet.

Voor mij begon het allemaal toen ik afgelopen januari dit op facebook plaatste:

Toen ik hele dagen werkte dacht ik steeds: Als ik niet zou werken zou ik van alles doen. Backpacken in Australië, reizen door Amerika, vrijwilligerswerk in Afrika. Kortom genoeg mogelijkheden. Nu werk ik niet maar twijfel ik wat de juiste keuze zal zijn.

De reacties kwamen allemaal op hetzelfde neer: Als je het echt wilt moet je het doen. Nu kan het nog, straks heb je spijt dat je het niet hebt gedaan. Dus in m'n hart had ik al snel de keuze gemaakt: Ik wil naar het buitenland! Maar hoe en waar dan?

Zoals ik in m'n eerste blog al schreef wil ik een land waar Engels de voertaal is en buiten Europa. Uiteindelijk werd dat dus Australië. Maar Australië is BIG. Very BIG! Je kunt dus nooit alles zien. Ga je dan voor de kust (daar zijn er ook nog 4 van) of binnenland? En ga je alleen of met een organisatie? Allemaal punten waar ik tegenaan liep. Maar ik ben blij dat ik op een paar kleine dingen na nu alles wel weet. Wat een rust geeft dat.

Alleen of samen
Zowel alleen of samen reizen heeft voor en nadelen. Alleen kan je je eigen plan trekken, wil je ergens langer blijven, niemand die er iets van zegt. Ook denk ik dat je eenvoudiger op andere mensen afstapt. Je moet eigenlijk wel als je contact wilt. Maar aan de andere kant is samen wel stuk gezelliger. Je bent heel cliché maar waar, niet alleen. Je kunt alles met elkaar delen en elkaar helpen waar nodig.
Heel veel mensen vragen ook of ik alleen ga en of ik dat niet eng vind. (Daar over later meer). Maar als er niemand is die in de gelegenheid is om mee te gaan, moet je dan maar niet gaan?

Als je googelt op 'backpacken Australië' loopt je scherm vol met tips, blogs en reisorganisaties. Natuurlijk kun je alles zelf regelen. Maar ik weet van mezelf dat ik dan geheid iets ga vergeten (been there, done that). Dus besloten om via een organisatie (travel active) te gaan. Samen met nog meerdere mensen die ik nu nog niet ken maar die ook besloten hebben het avontuur op te zoeken. Het geeft mij rust dat alles wordt geregeld en ik alleen maar na hoef te denken wanneer ik wil vertrekken, m'n route uitstippelen en m'n visum hoef aan te vragen. Het kost wat maar dan heb je ook wat.

Iets anders waar ik lang over twijfelde was: Wanneer wil ik gaan? De seizoenen zijn omgedraaid zoals je waarschijnlijk wel weet. Het lijkt mij wel leuk om kerst op het strand te vieren en voor het eerst ook de nieuwjaarsduik te kunnen doen. Dus ik wist dat ik ergens in het najaar wil gaan. Maar ja het najaar is wel lang. Bij travel active kun je een aantal data kiezen wanneer je wilt vertrekken. September vind ik te vroeg, november te laat dus het word oktober. Wanneer ik terug kom weet ik echt nog niet. Maar ik denk nu uiterlijk juni of begin juli 2019.

Eerst vliegen we naar Sydney waar we dan een paar dagen uitleg krijgen over alles en nog wat. Daarna wordt je losgelaten en kun je zelf kiezen of je alleen of met een reismaatje verder gaat die je hebt leren kennen in het vliegtuig.
Omdat Sydney in het oosten ligt en ik na 4 maanden ook naar Nieuw-Zeeland ga wil ik de Oost-Zuidkust pakken (tips voor slaap- en werkplekken daar zijn welkom) en dan na 4 maanden naar Nieuw-Zeeland vliegen. Om daarvandaan weer terug naar Nederland te vliegen. Hoewel dat laatste, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Iets met keuzes maken. Had ik al gezegd dat ik dat best lastig vind?

















Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!